Patientinformation omkring botoxbehandling

Behandling med BOTOX på Klinik LookZ

Det er vigtigt at du læser denne skrivelse inden behandling med Botulinum toksin A(BOTOX) i ansigt og på halsen, for at forebygge eventuelle bivirkninger og komplikationer.

Hvad er Botox og hvordan virker det?:

Botulinum toxin type A er et protein som virker ved at blokkere frigivelsen af ​ neurotransmitten Acetylcholin som er en kemisk budbringer fra nerveceller.  Acetylcholin overfører normalt nerveimpulser til muskelceller, som får dem til at trække sig sammen. Uden acetylcholin, er nerverne ikke i stand til at sende et signal til musklen, hvilket resulterer i en svækket eller lammet muskel.

Formålet med botox i kosmetiske sammenhænge er, at svække de ansigtsmuskler som skaber de ansigtslinier, som får en til at se træt, sur, bekymret eller bare ældre ud end man er. Mest kendt er bekymringsrymken mellem øjenbrynene.

Det er meget små doser som bruges til kosmetiske behandlinger.

Botoxbehandlinger skal gentages efter 3-6 måneder for at opnå konstant effekt.

Bivirkninger/komplikationer

Selvom det er en meget enkel behandling kan der optræde bivirkninger som ved alt andet medicin:

Midlertidige blå mærker er den hyppigste bivirkning. Hovedpine kan forekomme, men aftager typisk indenfor 48 timer efter behandlingen. Andre bivirkninger omfatter svimmelhed, mundtørhed, kvalme, følelsesløshed i området, døsighed, hududslæt , og influenzalignende symptomer .

En sjælden komplikation, er hængende øjenlåg og hængende pande, som kan forekomme hvis toksinet migrerer til et område i nærheden af behandlingsstedet. Dette kan vare i op til tre uger.

Før behandling:

Det er uhensigtsmæssigt at anvende blodfortyndende præparater inden en BOTOX behandling, da det øger risikoen for ovenstående komplikationer. Undgå derfor NSAID-produkter som Ibumetin, Ipren og tilsvarende mindst to dage inden behandling.

Fiskeolie er også meget blodfortyndende og bedes ligeledes pauseres 2 dage inden botoxbehandling.

Ingen Alkoholindtagelse før eller efter behandling, gældende selve dagen.

Kunder som er i blodfortyndende behandling, tilbydes ikke botoxbehandling.

Gravide, ammende eller kvinder der forsøger at blive gravide tilbydes ikke Botoxbehandling.

Inden behandlingen tages der et førfoto, som arkiveres sammen med din journal.

Vi sikre enighed omkring behandlingsområder, før vi pakker ud til behandlingen.

Der afsprittes i to omgange, de områder der skal behandles.

Foundation og lignende makeup må gerne undlades på dagen for at undgå infektion.

Botoxinjektionen foretages af samme speciallæge som du har talt med til forundersøgelsen.

Botulinumtoksin A indsprøjtes via en meget tynd kanyle i de muskelområder, der er aftalt inden proceduren.

Ved indførelsen af Botulinumtoksin mærkes kortvarig svie. Der anvendes ikke lokalbedøvende præparat.

Let blødning kan forekomme men kræver ingen plastre.

Proceduren varer få minutter.

Man kan formentlig ane let rødme og måske en lille hævelse ved indstiksstederne efter proceduren. Man må godt køre bil efter behandlingen.

Efter første behandling med botox tilbydes kontrol efter 2 – 3 uger i klinikken, for at vurdere om det ønskede resultat er opnået.
Hvis der eventuelt er behov for yderligere botox betales blot for produktet, ydelsen er gratis.

Forholdsregler:

Undgå at massere det behandlede område resten af dagen. Undgå at ligge helt fladt ned de første fire timer efter indgrebet. Undgå aktiviteter der kan indebære ophedning af de behandlede områder, som anstrengende fysisk udfoldelse, varme bade, sauna, solbadning eller solarium. Undgå alkohol på behandlingsdagen..

Hvis der forekommer hævelse, ømhed eller misfarvning kan dette reduceres med is-pakninger på de behandlede områder i 15 min hver 2. time på selve dagen.

Hvis misfarvning opstår, vil det typisk forsvinde i løbet af 6-10 dage.

Det tager 3-5 dage før effekten af botox indtræder. Der kan gå op til 14 dage før fulde effekt. Effekten af behandling varer 3-6 måneder