Patientinformation

Behandling med vævsfiller på Klinik LookZ

Det er vigtigt at du læser denne skrivelse inden filler behandling i ansigtet, for at forebygge eventuelle bivirkninger og komplikationer.

Hvad er vævsfiller og hvordan virker det?:

Filler består af kollagenet hyaluronsyre som er et sukkermolekyle, der produceres naturligt i kroppen og findes i væv og legemsvæsker hos alle mennesker. Det er et at de mest væskebindende stoffer man kender og har derfor en vigtig funktion i forhold til at regulere hudens fugtbalance og elasticitet. I takt med vi ældes nedsættes produktionen af hyaluronsyre og derved bliver huden tyndere og mere slap og rynker opstår.

Formålet med filler-behandling er at bekæmpe ældningstegn som tabt volume og opståede rynker der trækker ansigtet nedad.

Ved fillerbehandling indføres en gel, som indeholder hyaluronsyre, i underhuden via en tynd kanyle. Derved behandles rynker og tabt volume og der opnås et mere frisk og ungdommeligt udtryk.

Før behandling:

Mindst to dagen forinden behandling skal du have været til en konsultation i klinikken hvor der optages journal. Dette er et lovkrav fra Sundhedsstyrelsen.

Konsultationen er gratis og uforpligtende.

Det er vigtigt at du har gjort dig overvejelser ift. hvad du gerne vil opnå med behandlingen, for at vi kan forventningsafstemme til forundersøgelsen.

Der vil blive taget et førbillede som arkiveres med din journal.

Til forundersøgelsen vil der blive spurgt til  erfaringer med tidligere behandlinger, allergier, sygdomme og medicinforbrug. Der informeres om at det er uhensigtsmæssigt at anvende blodfortyndende præparater inden filler- behandling, da det øger risikoen for komplikationer. Undgå derfor magnyl-præparater samt NSAID-produkter som Ibumetin, Ipren mindst to dage inden behandling.

Fiskeolie er også meget blodfortyndende og skal ligeledes pauseres 2 dage inden fillerbehandling.

Ingen overdreven alkoholindtagelse i dagene omkring behandlingen samt undgå alkohol på behandlingsdagen.

Ved herpesudbrud i området må behandling udskydes. Du kan forebygge forkølelsesår ved at anvende præparater som Zovir i dagene op til behandling.

Gravide, ammende eller kvinder der forsøger at blive gravide tilbydes ikke filler behandling.

Personer under 18 tilbydes ikke filler behandling.

Vi sikre enighed omkring behandlingsområder, før vi pakker produkter ud til behandlingen.

Der afsprittes i to omgange, de områder der skal behandles.

Foundation og lignende makeup må gerne undlades på dagen for at undgå infektion.

Filler injektionen foretages af samme plastikkirurgiske læge/sygeplejerske som du har talt med til forundersøgelsen.

Hyaluronsyren indsprøjtes via en meget tynd kanyle i de områder, der er aftalt inden proceduren.

For at fordele filleren tilstrækkeligt, stikkes der flere steder, du kan mærke stikket og måske kan det spænde lidt i området ved indførelsen af fylden.

Der anvendes ikke lokalbedøvende præparat.

Ansigtsfurer fra næse til mund(nasolabialfurer), bekymringsrynken imellem øjenbrynene(glabella), furer fra mund og ned til hage(marrionetslinier) er ideelle at behandle med filler.

Små linier omkring munden(rygerynker) kan også reduceres med filler.

Man kan se effekten med filler med det samme. Men endeligt resultat kan først vurderes efter 14 dage, da hyaluronsyre binder væske og der derved kan tilkomme mere fylde.

Tabt volume på kinder kan opbygges med filler.

Læber samt området omkring mund kan være ømtålelige at behandle, og man kan med fordel tage paracetamol 1 gram hjemmefra eller smøre med Emlacreme ca. en time før behandling. Let blødning kan forekomme men kræver ingen plastre.

Der masseres flere gange på området for at udglatte filleren og undgå eventulele ujævnheder.

Proceduren varer ca. 30 minutter.

Efter Behandlingen:

Man kan ane let rødme og hævelse ved indstiksstederne efter proceduren.

*undgå at berøre det behandlede område i 3 timer efter behandlingen.

*Undgå at massere det behandlede område før dagen efter behandlingen.

*Undgå at bruge kosmetik, cremer og lignende på behandlingsdagen

*Undgå ophedning af behandlingsområdet som solbadning, sport, varmt mad og drikke på behandlingsdagen.

*Undgå svømning

*Undgå at tage NSAID, da det er blodfortyndende, og der er risiko for blå mærker. Paracetamol kan anvendes for eventuelle hudsmerter.

*Undgå alkohol på behandlingsdagen.

Man må godt køre bil efter behandlingen.

Ved ujævnheder kan du, dagen efter, med fordel massere let på området, for at hjælpe filleren med at blive integreret i vævet.

Det er forventeligt at man kan mærke filleren i underhuden i flere uger.

Der tilbydes kontrol efter ca. 14 dage i klinikken, for at vurdere om det ønskede resultat er opnået.
Hvis der eventuelt er behov for yderligere filler aftales dette.

.

Bivirkninger/komplikationer

Selvom det er en meget enkel behandling til at reducere eller fjerne ansigtsfurer kan der optræde bivirkninger.

I forbindelse med indsprøjtningen vil der ofte komme reaktion i vævene, som vil give hævelse, rødme og måske let ømhed i det behandlede område og nære omgivelser.

Der kan komme midlertidige blå mærker som hyppigst vil vise sig dagen efter og forsvinde igen efter 5-7 dage.

Infektion er yderst sjældent men er en komplikation der kræver hurtig behandling.

Ved tegn på infektion, såsom varme, rødme, hævelse, smerter eller feber, skal man kontakte klinikken  * på Tlf; 25737007 eller vagtlæge Tlf; 70150300 hurtigst muligt, da det kræver behandling.

Ved efterfølgende udbrud af forkølelsessår efter filler behandling i læbeområdet anbefales opstart af behandling med Zovir hurtigst muligt